همشهری آنلاین: محمود احمدی نژاد، قبل از سفر به تاجیکستان در جمع خبرنگاران سخنانی ایراد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسنانی دولت، رئیس جمهور با تاکید براینکه رایزنی‌های ایران در تحولات بین‌المللی نقشی تعیین‌کننده‌ دارد، اظهار امیدواری کرد:‌ این رایزنی‌ها در نشست شانگهای به نتایج مورد نظر و مفید برای کشورهای عضو، منطقه و جامعه بین‌المللی منجر شود.

دکتر ‌محمود احمدی نژاد پیش از ترک تهران به مقصد دوشنبه پایتخت تاجیکستان به منظور شرکت در اجلاس شانگهای ،با بیان اینکه در آستانه تحولات مهم در عرصه بین‌المللی قرار داریم، حضور ایران را در اجلاس شانگهای و رایزنی‌هایی که دراین نشست صورت می‌گیرد بسیار مهم و دارای نقش تعیین کننده‌ای دانست.

رئیس جمهور ‌با اشاره به ملاقات‌هایی که با برخی سران کشورها دراین نشست در دستور کار دارد، گفت :‌در این ملاقات‌ها موضوعات دوجانبه، مسائل منطقه‌ای ‌و شرایط امروز جهان مورد بحث وتبادل نظر قرار می‌گیرد.

دکتر احمدی نژاد ‌پیمان شانگهای را یک پیمان مهم منطقه‌ای خواند که به سرعت جایگاه خود را در سطح منطقه و جهان پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه کشورهای مهمی عضو پیمان شانگهای هستند، خاطر نشان کرد: دایره همکاری‌های این کشورها در زمینه اقتصادی و امنیتی در حال گسترش است.

رئیس جمهور همچنین از برگزاری نشست سه جانبه ایران، تاجیکستان و افغانستان در حاشیه نشست هشتم شانگهای در شهر دوشنبه خبر داد و گفت: این نشست سه جانبه پیرو نشست‌های قبلی سه کشور برگزار می‌شود و با توجه به فرهنگ و اعتقادات تاریخی و فرهنگی مشترکی که سه کشور دارند از اهمیت زیادی برخوردار است.

دکتر احمدی نژاد زبان فارسی را تجلی پیوندهای عمیق ایران، تاجیکستان و افغانستان برشمرد و تصریح کرد: در نشست‌های گذشته سه کشور توافقات خوبی برای تقویت همکاری‌های دو و سه جانبه صورت گرفت که در این سفر نیز این توافقات را مستحکم‌تر می‌کنیم و همان مسیر را ادامه می‌دهیم و امیدواریم در ارتباطات اقتصادی سه کشور به تصمیمات جدیدی برسیم.

رئیس جمهور همچنین نشست سه جانبه ایران، تاجیکستان و افغانستان را در بسط فرهنگ و زبان فارسی موثر توصیف کرد.

کد خبر 61775

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز